onsdag, maj 18, 2011

Om bokskrivande: Kontrakt och pengar

Fråga: Jag fattar inte det här med kontrakt, riktigt. Vad betyder det att man fått kontrakt på en bok? Hur och när får man betalt? Och hur mycket pengar får man?

Svar: Tricky question, jag tror att kontrakt kan se ut lite hur som helst beroende på vilket förlag som är inblandat, och vilken författare som är inblandad. Det finns nog inget facit. Men generellt kan man väl säga så här: Att skriva kontrakt betyder ungefär att förlaget säger: ”Vi lovar att vi ska ge ut boken” och du säger: ”Bra, då lovar jag att den ska bli färdig”. I kontraktet står det bland annat angivet hur många exemplar av boken förlaget tänker trycka, när den ska ges ut, vad den ska kosta, och hur stor ersättning författaren ska ha.

Som författare får man nästan alltid betalt i form av royalty. Alltså: Man tjänar pengar för varje bok som säljs. Många sålda böcker – många pengar. Inga sålda böcker – inga pengar. Och huruvida boken kommer att sälja eller inte vet man ju inte från början.

Men! För att författaren inte ska riskera att gå helt lottlös ur affären (tänk om boken säljer i typ tre exemplar! DOH!) så finns det oftast också något som heter ”garantihonorar”. Så har det i alla fall funkat de gånger jag har skrivit kontrakt med något förlag. Garantihonoraret får man direkt när man skriver kontraktet, alltså oftast när man skrivit färdigt boken och lämnat in manuset. Då räknas det ut hur mycket pengar man skulle få i royalty om hela bokens första upplaga säljer slut, och sedan får man hälften av den summan. Garantipengarna får man sedan behålla, oavsett om boken verkligen säljer så mycket eller inte i verkligheten. Säljer sedan boken mer än den hälft man redan fått betalt för i och med garantipengarna så får man mer pengar efter hand. Säljer den mindre händer ingenting.

För en svensk ungdomsbok som säljer normalt mycket (typ några tusen exemplar) är det inga enorma sammanlagda summor vi snackar om, direkt. Det är ett par okej månadslöner, om man har tur. För en bok som säkert tagit längre tid än så att skriva. Så nej. Man (läs: jag) blir definitivt inte rik på att skriva böcker. Man (läs: jag) kan inte ens i närheten försörja sig på att skriva böcker. Men man (läs: jag) hoppas kunna fortsätta med det ändå, på ett eller annat vis. Ungefär så!

Det här är ett försök att svara på alla frågorna från det här inlägget, och jag portionerar ut svaren på bloggen lite då och då.

1 kommentar:

Marie sa...

Lycka till med igångsättningen idag!