onsdag, maj 16, 2012

Bollebygdiska, är det ett ord? Borde det vara.

Förra gången jag var i Bollebygd och gjorde författarbesök skrev jag ett blogginlägg efteråt som gjorde bambapersonalen* så glada att de enligt uppgift satte upp inlägget på väggen. Så nu känner jag pressen. Men som tur är för både mig och bambapersonalen i Bollebygd kan jag konstatera att jag gillade den vegetariska maten väldigt mycket! Idag också.

Och eleverna var också fina, för den delen.

Har nu pratat med samtliga åttor (idag) och samtliga nior (i höstas) på denna ort. Man skulle därmed kunna konstatera att Bollebygd ligger väldigt bra till i statistiken kring orter med hög andel ungdomar som läst åtminstone delar av mina böcker. Trea, skulle jag tro. Efter Växjö (tvåa) och Borgholm (etta). Trevliga ställen, samtliga. Sa hon, helt apropå inget.

*Men alltså, det heter så på bollebygdiska, tror jag. Även om jag nu hellre skulle kalla den där bamban för matsal själv.

5 kommentarer:

Lisa sa...

Åhå, toppenbra med fint facit för Bolle igen! Jag jobbade där tidigare och tipsade om din fina recension förra gången. Nu ska jag med glädje meddela folk där att Bolles veggoprofil är fortsatt strong!

Linda sa...

Du får besöka Trollhättans skolor också, det heter bamba här med liksom. :D

Anonym sa...

Bamba är västsvenskt, det heter likadant i Göteborg :)

Sara sa...

Hej
Jag går i Bollebygdsskolan och älskar dina böcker så sjukt mycket, hann dock aldrig säga det eftersom jag gick i den klassen som du var tvungen att gå iväg ifrån, utan att vi var färdiga. Du minns mig säkert inte (tjej i kort hår och rödrandig tröja) men tro mig, du är en grym författare. Läste idag färdigt din senaste bok, och jag skulle kunna läsa den igen och igen och ingen...
Lessen om jag skriver för mycket, men iallafall kul att du kom till lilla Bollebygd för att besöka oss, välkommen tillbaks :)

Johanna sa...

MEN, klart att det heter bamba (!!)

Det heter också bambatant, även om det är låter lite knäppt kanske. Och lite dumt, som om inga män kan jobba där. Men liksom bambatant, ett ord jag är uppvuxen med.