måndag, maj 07, 2012

Veckans vego: Burgare med pesto och ost

Det är svårt att göra biffar och burgare och sånt där på quornfärs eller sojafärs och få dem att hålla ihop i stekpannan. Believe you me, jag har testat tusen gånger. Men de här burgarna! Helt magiska. Håller ihop, blir asgoda, inte det minsta torra och trista. Jag tycker de blir godast på quornfärs, för jag gillar quorn bättre än soja, men båda funkar.

Du behöver (till 6 burgare):
300 g quornfärs/sojafärs
2 ägg
4 msk potatismjöl
1 dl riven ost
1/2 dl matlagningsgrädde
1 hackad vitlöksklyfta
2 krm salt
1/2 tsk nymalen svartpeppar
1 tsk chiliflakes eller paprikakrydda
1 msk pesto
olja att steka i
hamburgerbröd
god dressing, t ex mosad avokado blandad med gräddfil, pressad vitlök och lite örtsalt
tomater, rucola, rödlök eller annat gott

Gör så här:
1. Lägg quornfärsen i en bunke.
2. Knäck i äggen, tillsätt potatismjölet och övriga ingredienser och rör om så att allt blandar sig.
4. Hetta upp oljan i en stekpanna, klicka i färsen till hamburgare, 1-2 cm höga, och stek ett par minuter på vardera sida.
5. Skär grönsakerna, bygg hamburgaren som du som du vill ha den.
6. Ät.

10 kommentarer:

Josefine sa...

Jag är djupt imponerad! Jag var veg i 15 år och lyckades inte en enda gång göra nånting som liknade hamburgare som höll ihop. Inte biffar heller för den delen. Och då är jag ändå ganska duktig på matlagning.

Johanna sa...

Bilden är ju fantastisk! Att fota mat och få det att se så där gott ut är sannerligen en konst. Sen verkar receptet sjukt bra också. Ju. :)

Anonym sa...

så jäkla goda! trodde att det skulle bli skit för de verkade inte hålla ihop alls först men det gjorde de ju! mmmm!

lisen sa...

tack lisa, åt just detta. SÅ gott!

Camilla sa...

Tack tack tack! Började bli lite orolig där ett tag att veckans vego var en fluga som av förklarliga skäl inte orkade stanna i all evighet. Började äta bara vegetariskt i höstas nämligen och även om det inte varit överflöd med det animaliska innan så blir det ändå en liten omställning att BARA laga greenish. Har fått massa bra inspiration av dina tidigare inlägg och uppskattar det jättemycket. Inte så att vi skulle avlida i brist på mat på bordet utan dig, men mycket uppskattat är det absolut!

Annika M sa...

Jag tänker testa ditt recept på burgare nu. Men en sak undrar jag: ska man tina quornfärsen först? På förpackningen står det ju bara att man ska tillaga quorn direkt från frysen, man ska alltså inte tina den. Men går det att blanda burgarsmeten med fryst quorn?

Annika M sa...

Jag testade att göra burgarna, och tänkte att man nog måste tina färsen först. De blev riktigt bra. De ser ju dessutom ut som vanliga hamburgare! Funkar det att skicka med kalla burgare på barnens utflykter, så de kan värma dem på grillgaller, tro? Har någon tips på andra smaksättningar än pesto? Jag kommer definitivt att experimentera med det här receptet. Tack!

Elin sa...

Toppenbra recept! =D

dinvikt sa...

Låter så gott

Anonym sa...

Hej Lisa!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en hemsida som heter Hittarecept.se och jag skulle bli väldigt glad om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och du kommer förhoppningsvis att hamna högt upp på matbloggstoppen.

Om du har några frågor, maila mig gärna på info@hittarecept.se.

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se