fredag, maj 16, 2014

Nytt avsnitt av podcasten

La just upp ett nytt avsnitt av ungdomsbokspodden jag gör tillsammans med Per (och Karin! Men hon hörs inte, otacksamt nog). Temat den här gången är "idyllfobi" och vi pratar om böcker som är fyllda av svåra ämnen: mobbning, död, depressioner, självskadebeteende, frånvarande vuxna och övergrepp. Vad är det som lockar med eländesböckerna?

Vi har läst "14" av Alexandra-Therese Keining, och gästas av Jenny Larsson Schantz, 17 år.

Här lyssnar man!

2 kommentarer:

S. sa...

Oh, det ska jag lyssna på! Har en 15-årig elev vars läsande kickat igång på allvar. Hen har en del trubbel i sitt eget bagage och läser gärna de här lite hemskare böckerna. Tonåringar, lagom hemska, bladvändare och så spännande ska de vara!

Edgrenskan sa...

Ja. Varför läser ungdomarna gärna "eländes-litteratur"? Kanske för att eländet finns i allas våra liv; i perioder, då och då. Jag funderar ofta på det när jag ser vad mina ungdomar helst vill läsa, vilken litteratur som kommer in i klassrummet. Jag låter den få få bli läst och vi samtalar om det, om våra tankar och känslor. Den litteratur vi har i handen, är den vi för stunden också behöver - av olika anledningar.