torsdag, oktober 02, 2014

Ett sanningens ord

Från författaren Jenny Jägerfeld på Facebook:
"När Svenska författarfonden sammanställde en lista över de mest utlånade författarna 2013 är de 21 första (om inte jag ser fel) barn- och ungdomsboksförfattare. Samtidigt är det fortfarande ett enormt fett neglect vad gäller rapporteringen om barn- och ungdomslitteratur (och barn- och ungdomskultur generellt för den delen). Barn och ungdomsboksförfattare intervjuas sällan och böckerna recenseras lika styvmoderligt som om de hade varit Askungen förkroppsligade. Samtidigt kan det tjatas om i samma tidning att det är FÖRSKRÄCKLIGT (insert valfri moraliserande falsettröst) att barn och ungdomar läser så lite. SÄRSKILT KILLAR OMG!!! Kan man inte göra en liten samhällsanalys där och fundera över hur olika (t ex mediala) institutioner förhåller sig till den sortens litteratur och kultur? Nedvärderande och som om det inte vore så viktigt? Och tänka att det kanske smittar av sig neråt? Hejdå från signaturen Part i målet."

6 kommentarer:

lisen sa...

Bra.

Eva Trillian sa...

Bra rutet!

Rebecka sa...

Jag delar detta på min blogg, hoppas det är okej både för dig och Jenny :)

Lisa sa...

Det får du gärna Rebecka! Kan verkligen inte tänka mig att Jenny misstycker heller, man fick dela frikostigt på facebook, så dela på du också!

Malin sa...

Nämen ÅH SÅ BRA och så sant. Jag tänker också dela på min blogg (förutsätter att jag också får. Visst får jag? Ja, det får jag nog.)

Tack tack!

Ingerun sa...

Haha, på pricken. Håller med Eva, bra rutet!