onsdag, februari 15, 2017

Februarifoton #15 Det här gör mig gla'

Jag har en ny ridlärare nu (igen) och ännu mindre ridgrupp (vi är två personer). Det är otroligt fritt. "Vad vill ni göra den här terminen?" Jag vill: Tölta, och lära mig tölta i rätt takt, i form, och bli bättre på att samla ihop hästen med magen och sätet. Jag känner att jag kanske snart kommer att förstå, i kroppen, hur detta ska gå till. Måste bara tölta tie tusen varv till, sen jävlar. Vill också: Trava tie tusen varv, och göra snygga övergångar mellan tölt och trav och känna skillnaden när hästen börjar närma sig trav från tölt, och kunna stävja det. Så här säger min ridlärare jätteofta: "Halvhalt, driv! Halvhalt, driv! SPÄNN MAGEN, LISA! Halvhaaaaalt! BRA! Håll i där nu."

Jag blir otroligt trött (i kroppen) och pigg (i huvudet) och lycklig (i själen) av det.

Det som är bra nu är att det bara finns två hästar, så därför lär man känna dem. Det är lättare att fatta vad man gör rätt och fel då. Men det är för lite med en gång i veckan egentligen. Jag hinner fram och nosa på insikten hur jag borde göra lagom till lektionen är slut, och sen går det en vecka, och då har jag tappat det igen.

Men det känns som att jag blir bättre, långsamt, med myrsteg.

Det är en oerhört tillfredsställande känsla.

Och vi har också önskat: "Rida ut i skogen och galoppera på en äng när det är ljusare" som lektionsupplägg.

Känns ju som ett sabla genidrag ändå.

Inga kommentarer: