fredag, mars 03, 2017

Finnes: Manus, Sökes: Illustratör

EFTERLYSNING! Är du illustratören som skulle kunna illustrera min nya kapitelbok för barn mellan 6-9 år? Jag har ett manus, ett bokkontrakt (på Rabén & Sjögren), och nu letar jag och förlaget efter någon som kan och vill sätta bild till historien. Är det du? Eller någon du känner? I så fall – läs vidare! Och hör av dig senast 1 april.
"Hemma hos Viggo bor det tre och en halv person, kan man säga. De som är hela är: Viggo, pappa och Nils. Den som är halv är mamma, för hon är bara där på mammahelgerna. Fast då är hon hel, så klart, för man kan inte vara halv på riktigt. Viggo är väldigt bra på matte, och ganska bra på allt om pokemon. Pappa är bra på pizza. Nils är allra mest bra på att göra fåniga grejer, så Viggo börjar skratta. Han kan inte matte eller pizza så bra än, för han är bara fyra år. Viggo är sju. Sju år och nio månader. Och under kudden har han gömt sin rädslolista, med allt som han är rädd för.”
Den här berättelsen är (hoppas jag!) en vardagsnära högläsningsbok, med mycket allvar och mycket humor, om en kille som har känslorna nästan utanpå kroppen. Tanken är att det ska bli flera böcker i serien. Det vore kul att hitta en illustratör som vill vara delaktig i det arbetet - kanske kan vi till och med spåna ihop om vad som ska hända med Viggo i fortsättningen? Det är alltså en förutsättning att vi kommer överens, emellanåt skrattar åt varandras skämt, och att du kan tänka dig att teckna fler böcker i framtiden. Det är också väldigt bra om du har hyfsad koll på sjuåringar och sjuåringars böcker!

Illustrationerna i boken ska vara i svartvitt. Vi pratar om ungefär 20-30 bilder. Du måste hinna jobba med bilderna under 2017. (Första boken ska ges ut under hösten 2018.)

Tycker du det låter roligt och görbart?

Skicka ett mejl till mig (senast den 1 april) på efterlysning[snabel-a]lisabjarbo.se och berätta vem du är, länka till din sajt om du har någon, och bifoga några exempel på hur du illustrerar (både i svartvitt och färg). Det är bra om du kan skicka med prov på hur du tecknar barn!  Jag läser allt, överväger alla förslag, diskuterar med förlaget, och så får vi se vad det leder till.

Kanske, kanske gör vi en bok ihop snart!

UPPDATERING: Efterlysningen är avslutad, jag har hittat en illustratör! Här kan ni läsa om hur det blev om ni inte orkar scrolla hela bloggen. Det finns massor av inlägg om efterlysningen och urvalsprocessen, det här är sammanfattningen.

18 kommentarer:

Malin sa...

AstArt är det första som ploppar upp, hon gör sååå fint i Tusch. Jag ska tipsa henne! ��

Christin sa...

Bara: WOW på den här efterfrågan. Hade jag varit annat än autodidakt illustratör hade jag lätt nappat!!

Jennifer sa...

Vilken dröm! �� Om något år hoppas jag kunna hoppa på sådana här projekt! Tills vidare ser jag mycket fram emot ett läsa den här boken med min son! När boken släpps kommer han vara bara lite äldre än Viggo och det låter som en helt underbar historia! Lycka till med att hitta någon riktigt bra.

Unknown sa...

Åh. Åh åh åh. Vilken himla dröm.vet inte.om jag ens vågar tänka på att skicka nåt. Men shit. Vore så sjukt sjukt roligt...

Anonym sa...

Min dröm vore ett samarbete mellan dig som har underbaraste språket och Malin Ahlin som gör de mest fantastiska bilderna!!

Anna Westin sa...

Wow vilken dröm-efterlysning. Jag har skickat min portfolio till dig :)

Ems sa...

Oh! Sammanfattningen beskriver nästan min familj ordagrant, haha! Jag jobbar som illustratör och använder olika stilar. Barnbok är något jag väldigt gärna vill göra. Bäst jag trollar ihop något och skickar till dig :D

Linda sa...

Vilken dröm det hade varit. Jag lämnar ett litet ritprov. =D

Petra Maria sa...

Jag är jätteintresserad :)
Skickar ett mail till dej inom snar framtid.

Anonym sa...

...och så svarar jag väl här också: Japp! Jag ritar supergärna!! Hojta så får du referensbilder, så du får kolla. Tipsad av min gullekusin Pia Marklund Martin :)
/Peter Astor Ögren / peter.astor@mail.com / Facebook: Peter Astor

Martin Stoltze sa...

Kolla danska illustratören Anna Margrethe Kjærgård, hon är bra! https://www.amkjaergaard.dk

Anonym sa...

Nadia Nörbom och/eller Dolores Costello.
Kolla på Google.
Kram/Helena

Alexander sa...

Låter som det kommer bli en jättebra bok, men hoppas till skillnad från annonsen att ordet Pokémon i boken är rättstavat om man har en huvudperson som kan det mesta om det. Lycka till :D

Unknown sa...

Intresserad

cata108 sa...

Oh. Jag är sen men intresserad.

cata108 sa...

Oh. Jag är sen men intresserad.

Anonym sa...

Hej!
Hur har det gått? Har du hittat en skisskamrat?
Om inte, hör gärna av dig på mariasberg81@gmail.com

Har illustrerat boken " min pyttelilla minibror "
Har arbetat som designer i många år med skissuppdrag i olika stilar. Boken är bara en.

Hej så länge!
Med vänlig hälsning, maria

Lisa sa...

Hej alla som hittar till det här inlägget nu! Tack för allt intresse! Den här efterlysningen är avslutad, och jag har hittat en illustratör. Här kan ni läsa: http://onekligen.blogspot.se/2017/05/att-efterlysa-en-illustrator-pa-sociala.html