måndag, mars 06, 2017

Varför efterlyser man en illustratör på sociala medier?

Man kan, utan att överdriva det minsta, säga att det finns folk därute som skulle kunna (och gärna skulle vilja!) illustrera en barnbok. Sen jag la upp den där efterlysningen här på bloggen och länkade till den från Facebook och Instagram har facebookstatusen delats nästan 300 gånger, och jag tror jag är uppe i 500 kommentarer i de båda forumen. Min inbox är proppfull av begåvade människors bilder. Jag sitter med gapande mun och bara ... gapar.

Jag fattar att man undrar vad en sådan här efterlysning ska vara bra för. Det är inte så här det brukar gå till. Det här är några anledningar till varför vi testar det här:

– Det är kul! Alltså rent egoistiskt, för mig, det är ju SVINKUL att få alla dessa begåvade människors bilder på mejl och få glo på dem!!!

– Det är ett bra sätt att tvinga mig och förlaget att tänka i nya banor. Det är annars rätt lätt att (hårdvinklat) gå till bokhyllan, kolla vilka som brukar illustrera kapitelböcker för sjuåringar, och fråga någon av dem. Jag tror att det här kommer att göra att vi överväger massor av illustratörer vi annars inte ens visste fanns. Det är möjligt att det ändå slutar med att någon som illustrerat massor av kapitelböcker för sjuåringar förut får uppdraget, men på vägen dit har vi i alla fall tänkt mer och längre och på ett annat sätt än vad vi hade gjort annars.

– Vi hade tid. Den första boken ska inte ges ut förrän nästa höst. Det brukar kännas mer bråttom än vad det gör nu att hitta en illustratör.

– Jag får frågor så himla ofta från folk som undrar hur man ska få in en fot i barnboksbranschen. Jag fattar att man undrar! Och det här kommer ju i slutänden att innebära att jag presenterar en massa nya illustratörer för förlaget, som de kanske inte redan har koll på. Och det känns bra, jag vill gärna göra det.

Fram till den 1 april tänker vi oss att man får höra av sig. (Instruktionerna finns här för den som är sugen.) Sedan går jag igenom alla mejl (igen), och diskuterar med förlaget. Efter det väljer vi ut några illustratörer som får provskissa (mot skissarvode), och sen... bestämmer vi oss. Jag kan just nu för mitt liv inte förstå hur det ska gå till att välja en, men...

Det handlar ju om att hitta den illustratör som kan göra just den här berättelsen till något mer.

Och det känns hur som helst som en jädra ynnest att få varenda mejl i inkorgen, oavsett om det kommer från någon som bara tecknat för sig själv på kammaren hittills, eller om det kommer från någon som redan har illustrerandet som yrke. Herregud, vad mycket begåvning det finns! Det är ta mig fasen inte klokt.

3 kommentarer:

Carin H Brander sa...

Spännande och kul att ni väljer att göra såhär! Tänk vad internet är fantastiskt ändå.

Sofia sa...

Vilken sabla bra idé! Hoppas att ni hittar många spännande illustratörer som kan få in den där foten. :)

M sa...

Fint att tänka i nya banor! Ett bra sätt att finna varandra. Speciellt om man är lite dålig på att marknadsföra sig som illustratör... ps. Hur mycket är ett skissarvode? Och vad ska man ta betalt för en bild i en barnbok, på ett ungefär? H. en som mest ritar för byrålådan,och den börjar bli full...