onsdag, maj 31, 2017

En gång i veckan ain't enough

Okej, hästar.

Förra veckan hade jag vårens sista ridlektion. Då red vi på ovalbana. Detta är något man gör ibland när man rider islandshästar har jag förstått, för väldigt stor del av ridandet på islandshästar går ut på att rida i olika gångarter, och det gör man väldigt bra på en ovalbana. Den som ser ut ungefär som en travbana, stor och jämn. När man kör ett gångartsprogram kan man till exempel först rida två varv i tölt, sen två varv i trav, sen ett varv i skritt och sen två varv i galopp. Hästen ska då helst: Ha bra takt, gå i form, se snygg ut och hålla rätt gångart i bra tempo under hela varven. Ryttaren ska helst: Ha bra sits och se till så hästen gör allt ovanstående.

Låter lätt! Är svårt.

I mitt huvud jämför jag det med hur det var att övningsköra bil i början. Så sjukt mycket att hålla reda på. Backspeglar och dragläge och uppsikt och växlar och bromsar och gasar och koppling och tio-i-två-grepp och hastigheter, det tog ju för farao evigheter innan det mesta av det kom naturligt, så man kunde fokusera på finliret.

Exakt så är det med ridning också.

Jag är fortfarande på nivån: Lägger jättemycket koncentration på att hålla ihop hästen i tölt, så den inte börjar trava, eller: Lägger jättemycket koncentration på att hålla igång galoppen hela varvet. Och preciiiiiiis när jag tänker: "Okej, nu har jag det, nästa steg, nu jädrar ska jag få hästen att gå i form också (alltså att den böjer in nacken och har sådär snygg form på halsen, och trampar på ordentligt med benen under kroppen, helt ihopjobbad och koncentrerad) så säger ridläraren: "Slut för idag! Skritta av på långa tyglar och klappa era hästar."

AAAAAAARRRRGGGH.

Tror ni min familj märker om jag köper en ganska liten häst och ställer den i carporten?

4 kommentarer:

Carina Middendorf sa...

Det där var anledningen till att jag slutade rida, faktiskt. Jag blev så störd på att inte kunna utvecklas mer än till en viss punkt med ridlektion och skolhäst. Nästa steg hade varit att köpa häst och tillbringa all ledig tid i stallet. Det skulle min familj ha märkt. Definitivt.

Lisa sa...

Bara gört! Om familjen klagar så kan du säga att det handlar om att göra dina bloggläsare glada.

Anonym sa...

Ja gör det! Tänk på all gratisgödsel ni får till odlingarna! (Argument mot tveksam familj.)

Ann Margret

Fru Björk sa...

Familjen märker bara att de får en glad Lisa!
Medryttare hos någon?