måndag, maj 15, 2017

Känslan just nu

Det kommer veckobrev från skolan och jag tänker jag inte hunnit läsa det förra.
Det kommer påminnelsemejl om lappar som ska in till fritids.
"Dags att planera sommaren!"
Åh gud, sommaren.
Vem bokar? Vem bestämmer? Jag vill inte.
Det kommer information från gympaläraren.
"Packa inne- och utekläder till gympan i fortsättningen, man vet aldrig."
Jag hittar förra veckans gympapåse ouppackad i hallen.
Det kommer post, och jag tittar på den och tänker: Jag öppnar den sen. Det står inte inkasso på.
Jag öppnar lådan där vi öser ner den där posten i väntan på bättre tider och lyfter på en tidning.
Mitt i högen med kuvert ett vitt.
Det står inkasso på.
Det är inte öppnat.
Det kommer information från en förälder i klassen.
"Senast torsdag i nästa vecka behöver jag 160 kronor swischade till mig för fotbollscupen och matchtröjorna."
Det var torsdag i nästa vecka för tre veckor sedan.
Svante vaknar och säger: Det är tre dagar till min födelsedag!
Han har räknat ner sedan i mars.
Vi har inte beställt hans presenter.
Leveranstid 4-6 dagar.
Det kommer information från friluftsfrämjandet.
"Vi vill påminna om att det är många som inte betalt sin terminsavgift ännu."
Det är måndag.
Det är något med måndagar jag brukar behöva komma ihåg?
"Shit, Rufus, matteläxan. Hinner du på fem minuter?"
Tomatplantorna dör i källaren, tror jag.
Jag ska kolla det.
Men det är nåt viktigt som är slut också, jag minns inte vad, det är något som har med frukost att göra. Sylt? Kaffe? Mjölk? Mackor?
Jag går igenom kylskåpet i huvudet.
Fastnar vid en burk oliver.
Det blir väl nåt till middag, antar jag, men jag vet inte vad?
Ingen har hunnit tänka.
JAG VILL SÅ GÄRNA HA DET STÄDAT!!!
Städat och färdigt och rent och klart.
Det är bara därför jag suckar.
För skorna i hallen
för gruset
för högarna i trappan
för disken i diskhon
för smulorna på bordet
för dammet.
Om jag bara tar tag i det?
Jag måste ta tag i det.

16 kommentarer:

Lisa sa...

Stor (!) igenkänning på detta! Kram.

Babushka sa...

Ojojoj vilken enorm igenkänning på det hör inlägget. Just pga allt det där och ett hus som det ska grejas med så bestämde vi oss i mars för att sälja husjäveln (som vi byggt) och flytta in till innerstan. I torsdags skrev vi på säljkontrakt och nu ska vi hitta nytt boende.
Inget ska behöva fixas och max 20 min till jobbet (dörr till dörr). Köpa städning varannan vecka. Och således vara gifta i många år till :)

@enga sa...

Du är inte ensam. Vi är många. Ger dig den här länken https://open.spotify.com/track/33ZZVeApGYgVetur0aWHfQ
Ta hand om dig. :)

Hanna sa...

Usch ja. Maj månad är väl ändå värst.

Jennie sa...

Mina tankar - dina ord! :-)

Förutom fotbollen, den hoppade dottern av igår och (skäms för att säga det...) det känns sååå skönt med lite mindre att tänka på!

Men visst borde det lugna ner sig om ett tag? Eller två?

Louise sa...

Precis så! Svårt att få luft. Hjärtklappning. Energi, var får man det ifrån? Kompisar ska med hem ifrån skolan. Visst, det går så bra så. När du ska hämta? Hjälp står stilla i huvudet. Ska kompisen erbjudas att hämtas efter kvällsmat, orkar inte. Vad ska vi äta ikväll? Får vi göra slajm? Nä, då har vi det över hela köket. Snälla? Ok, om ni lovar att städa efter er. Hahaha.
Håll ut! Kämpa på!

Thy sa...

Nästan för nära sanningen där. Skulle det verkligen vara så här att vara vuxen?

Akan-Kakan sa...

Heja er, ni fixar detta! Gör det absolut viktigaste och chilla med allt annat. <3

Johanna sa...

Ja alltså kaninpulsen som slår till ibland. Kaninpuls i vila. Det är sådär. Men ev normalt? (Hoppas!) Alltid nåt.

Sofia sa...

Precis så här. Posthögen som ska tas om hand, ytterligare en hög som inte ens hämtats från brevlådan. Maten i kylskåpet som borde slängas, sen. Deadlines som rusar mot en och klockan som går så fort, så fort. Barn som ska hämtas och matas och kläs i kläder som inte är tvättade och golvet som borde dammsugas och högarna. Var kommer alla högar ifrån?
Så trött.
Det är semester snart va?
Semester som ingen har planerat ...

Anonym sa...

För sen till dagis, för sen till skolan, anmälningslappar hit, anmälningsavgifter dit och panikstädade ur bilen. Nu har vi ett berg med oidentifierade saker i hallen i stället. Men vi äter och sover och snart är det sommar.
Men öppna alla kuvert genast -tips från en som lärt sig genom egna misstag.
/Mikaela

Sara Svensson sa...

Åh! Herregud vad jag relaterar!

Anonym sa...

Sköna maj välkommen?

Även om jag helst av allt skulle vilja att ingen hade det så här är det en tröst att läsa att det inte bara är jag som knappt håller ihop när det är anfall från alla fronter.

Kämpa!
/Ellen

Sara sa...

Identifikationen! Ville nästan gråta. ALla dessa högar? Allt som inte hinns? Allt som bara växer? Lådan där man slänger ner all post och sen inte vågar öppna?

xxx

Sara

Hanna sa...

<3

Linda sa...

Åh, precis så är det. Exakt.
<3