måndag, april 16, 2018

Kära jobbdagbok

Jag läser en så sjukt spännande bok, "Ravinen: (Så du vill bli regissör?)" av Lisa Ohlin. Det är en beskrivning av ett filmprojekt, från idé till... vet ej, för så långt har jag inte kommit. Men typ varje möte är redovisat i boken, varenda liten förhandling, alla pengar, alla beslut, alla våndor, alla vändor. Det låter inte så rafflande? Nähä, det kanske det inte gör, men det är det. Jag älskar den här typen av skapandeprocessredogörelser. Ju mer detaljerade, desto bättre. SIFFROR!

Häromdagen pratade jag och Johanna om folk som för skrivdagbok. Varken jag eller hon gör det, men det finns ju författare som verkligen gör det, skriver ner varje dag hur mycket de skrivit, hur det känts, vad som gått trögt, tankar inför nästa skrivdag, etc. GUD, vad jag skulle vilja läsa folks skrivdagböcker. Sida upp och sida ner med "Skrev tre sega sidor, hatade allt. Vad fan är problemet med den här karaktären, varför får jag inte hans röst trovärdig?" eller vad man nu kan tänkas skriva i sin skrivdagbok. Kan alla som har skrivdagböcker bara please publicera dem?

Leker med tanken på att börja använda denna blogg som daglig jobbdagbok.

Kära jobbdagbok,

seg dag, längtar efter kollegor, tror inte på min egen bokidé.

Det skulle nog vara intressant för knappt ingen mer än mig, men det kanske inte gör så himla mycket. Sen jag slutade blogga om vardag här vet jag inte vad jag ska göra med det här utrymmet riktigt. Det är en ständig censur av typen "men gud, vem vill veta något om det här", på ett helt annat sätt än jag höll på med innan när jag skrev om vad fan som helst. Otroligt märkligt, ändå? Inbillade mig tydligen att det var av stort allmänt intresse när jag rapporterade om vad jag sett på tv och pratat om med mina barn, men är helt övertygad om att allt kring jobb är ointressant för samtliga.

Jobbprat blir väl ointressant iofs för att folk tenderar att bara prata om det lyckade, ingen vill väl sänka sitt eget cv genom att prata på riktigt om sitt jobb. Utom Lisa Ohlin i "Ravinen", då kanske. Det är därför jag älskar den, bland annat.

Jaja, hejdå.

7 kommentarer:

Ellen sa...

Jag skulle läsa. Varje dag. Med stort intresse.

Skrivdagbok. Av dig. Drömmen!

Lisa sa...

Ja! Beskrivningar av folks arbete, är ju något av det bästa att läsa!

Anonym sa...

men jag älskade att läsa om allt det vardagliga oxå:)
ditt sätt att skiva gjorde det spännande, och säkert skulle en skrivdagbok bli bra med!
nina

Lisa sa...

Ni är ju för himla gulliga. Tänk om jag provar? Ska allvarligt överväga det som ett experiment. Kanske en testmånad.

Anonym sa...

Jag skulle absolut läsa din jobblogg! Det är ju jätteintressant. När författare blir intervjuade saknar jag alltid det där grottandet i detaljer: Vad har du för relation till den där karaktären? Hur tänkte du när du gav mamman det där jobbet som hon inte ville ha? Det skulle jag älska!!

Och btw så älskade jag ert NorgePoddavsnitt! Så intressant det där med hur barnböckerna får ges ut i så många ex jämfört med Sverige och hur det ger författarna mer frihet. Kan ni inte åka till fler länder? Jag röstar för att ni ska få Kulturpengar så att jag kan fortsätta fortbilda mig genom er podd!!

Anonym sa...

Älskar daglig jobbdagbok! Skriv!

Susanne sa...

När du skriver blir det alltid intressant!