måndag, maj 14, 2018

Kära jobbdagbok (12)

Redigera klart det sista på Viggo, boka tågbiljetter till Lidköping, marknadsföringsgrejs Inuti. Min lista över dagens arbetsuppgifter är rätt representativ för snittet av mina arbetsdagar. Lite ditt, lite datt, paus för plantering av luktärter i mitten.

Förlaget undrar om jag vill ha releasefest för ungdomsboken när den släpps om en månad.

Jag svarar nej.

Sen ägnar jag halva dagen åt att fundera på om det finns något (annat) jag kan göra för att boken inte ska drunkna i bokfloden. Jag vill inte att den ska drunkna. Men jag vet inte hur stor roll det spelar, vad jag gör, och jag tycker det är en balansgång som är rätt svår, hur stor dos jag pallar av den extremt dubbla känslan "stå och tuta i egen lur".

Retweeta bra recensioner, instagramma allt som sägs om boken, dela topplistor, tjata om det jag skrivit.

Jag tycker på många sätt att det är allra coolast med författare som inte tutar nästan alls. De som bara släpper sina böcker, håller käft om det i alla sociala kanaler, och låter boken leva sitt egna liv.  Men de är ju rätt få? Och kanske startar de allihop från ett annat utgångsläge.

Jag tänker det nog som tre faser. Först idéer och hittepå, sen hantverket att få ner orden och redigera dem till en bok, och sist att försöka få den boken att hitta till läsare. Nu har ju jag ett förlag som hjälper mig mer och mer ju längre in i processen jag kommer, och den sista delen skulle jag kunna släppa nästan helt om jag ville, tror jag. Men jag vill verkligen inte. Jag har jobbat med den här texten i flera år. Jag vill bära mitt bokbarn som den sista droppen vatten, och putta henne framåt om jag kan, jag tycker att det ingår.

Imorgon ska jag på medlemskväll hos författarförbundet.

"Marknadsföring – vad gör förlaget och vad kan du göra själv?"

Tänker på förhand på det som extremt intressant.

6 kommentarer:

Lisa sa...

Vad ska du göra i Lidköping?

Cecilia K sa...

Man kan väl säga såhär: De författare som tutar i egen lur och inte håller käft på sociala medier säljer i princip alltid mer än de som är tysta.
Vi ses i kväll :)

Lisa sa...

Lisa: I Lidköping ska jag träffa 5:or och göra skolbesök!

Cecilia: Är det så tydligt, alltså? Intressangt. Gud, vad jag ska tuta!

Ellen sa...

Jag tycker att det är coolt med författare som tutar jag!

Unknown sa...

tänker att iaf varje skola med en skolbiblotekarie värd namnet kommer köpa in minst ett ex, tänker att alla bibblor kommer köpa in minst ett ex, tänker att det är intressant att se att även du som i mitt huvud är en av sveriges allra främsta författare ändå änglsas.

Lisa sa...

Ellen: Jag med, ibland. Om jag gillar författaren :)

Sofia: HOPPAS DU HAR RÄTT! Och tack.